Sunday 29 April 2012

Chocolate Banana Popsicle


Hai readers, hari nie wanie mengisi masa lapang dengan mencuba satu resipi baru, itu pun secara kebatulan terjumpa kat iluvislam semalam, nama die *Chocolate Banana Popsicle*. Cara nak buat pun senang, tidak memerlukan bahan yang banyak. So, check this out *_*

(Resipi untuk 6 batang aiskrim)
Bahan-bahan dan Peralatan :

-3 biji pisang yang tidak terlalu masak
- 150g coklat / coklat putih separa manis
- 3tsp shortening (vegetable fat)
- sprinkles warna-warni / coklat
- 6 batang kayu aiskrim
- kertas minyak (parchment paper)

Cara-cara Membuat :

1. Kupas kulit pisang dan potong pisang kepada dua bahagian. Cucuk kayu aiskrim di pisang tersebut hingga ke bahagian tengahnya, menjadikannya seperti aiskrim. Simpan di dalam freezer sementara anda persiapkan bahan-bahan lain. Pisang yang sejuk akan membuatkan coklat mengeras lebih cepat.

2. Letakkan kertas minyak di atas meja. Sediakan sprinkles. Masukkan coklat separa-manis dan 1 1/2 tsp shortening ke dalam sebuah mangkuk. Cairkankan coklat didalam microwave pada suhu 100oC selama 30 saat. Kemudian, kacau, serta microwavekan sekali lagi. Ulang untuk kali ketiga, jika perlu, sehingga coklat tersebut telah benar-benar cair. Ulangi untuk coklat putih *jika menggunakannya*.

3. Ambil satu pisang dari dalam freezer (satu persatu). Letakkan di atas kertas minyak tersebut, dan tuangkan adunan coklat tadi ke atasnya. Golek-golekkan pisang tersebut sehingga coklat telah menyaluti kesemua permukaan pisang.

4. Hiaskan pisang tersebut dengan sprinkles yang anda sukai. Gunakan kreativiti anda untuk menghias pisang tersebut. Pegang pisang tersebut selama lebih kurang seminit, untuk membiarkan coklat dan sprinkles tersebut melekat dengan kukuh. Setelah itu masukkan kembali ke dalam freezer. Setelah semua pisang telah siap disaluti coklat dan dihias, masukkan ke dalam freezer selama 45-60 minit. Selepas itu, boleh dimakan seperti aiskrim =)

Selamat Mencuba ^^
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

(gambar ni takde kaitan dengan resipi kita diatas yew)
hehehehe = ="

No comments:

Post a Comment

Hai Readers *big smile*
Tinggalkan comment anda disini,satu pun ok lah ~
Terima Kasih sebab sudi singah ke blog saya :)